Wat is Mentorschap
Mentorschap is een wettelijke beschermingsmaatregel. Dit kan essentieel zijn voor mensen die door ziekte of beperking niet meer in staat zijn zelf de regie te voeren over deze aspecten van hun leven. Hieronder vindt u meer informatie over mentorschap, waarom een mentor, wie hiervoor in aanmerking komen, de taken en bevoegdheden van een mentor, hoe u een mentor kunt aanvragen, en de kosten die hiermee gepaard gaan.
Waarom Mentorschap
Mentorschap is er voor mensen die door een ziekte of beperking hulp nodig hebben bij het nemen van beslissingen over hun zorg, behandeling, begeleiding en welzijn. Dit kan tijdelijk zijn, maar ook voor langere tijd.
Voor wie
Mentorschap is er voor mensen die door een ziekte of beperking hulp nodig hebben bij het nemen van beslissingen over hun zorg, behandeling, begeleiding en welzijn. Dit kan tijdelijk zijn, maar ook voor langere tijd. Een mentor helpt wanneer iemand zelf (tijdelijk) niet in staat is om deze verantwoordelijkheid te dragen. Denk aan keuzes over medische behandelingen, dagelijkse begeleiding of wonen. De mentor overlegt met de client, denkt mee en behartigt de belangen van de client.
Wat doet een Mentor
Een mentor is de wettelijke vertegenwoordiger en belangenbehartiger van de cliënt op het gebied van verzorging, verpleging, behandeling en begeleiding. Wanneer de cliënt zelf (tijdelijk of blijvend) niet in staat is om beslissingen te nemen over zijn of haar zorg, mag de mentor dat doen.Wel blijft de mentor de cliënt stimuleren om, waar mogelijk, zelf beslissingen te nemen. Over financiële zaken mag een mentor niet beslissen; hiervoor kan een bewindvoerder worden aangesteld.
Daarnaast is een mentor ook een adviseur en vertrouwenspersoon voor persoonlijke zaken. De mentor handelt altijd vanuit de wensen, behoeften, normen en waarden van de cliënt. Zo helpt de mentor de cliënt om – ondanks beperkingen – zo veel mogelijk de regie over het eigen leven te behouden.
Vertrouwen en contact
Een goede vertrouwensband tussen mentor en cliënt is essentieel. Daarom brengt de mentor regelmatig een bezoek aan de cliënt. De frequentie en inhoud van deze contactmomenten worden afgestemd op de behoeften van de cliënt en de mogelijkheden van de mentor. Tijdens deze bezoeken is er ruimte voor meer dan alleen praktische of zorginhoudelijke zaken. Er kan bijvoorbeeld samen koffie worden gedronken of gepraat over dagelijkse gebeurtenissen of onderwerpen die voor de cliënt belangrijk zijn. Elk mentorschap is maatwerk, afgestemd op wat voor de cliënt werkt.
Hoe vraag je een mentor aan
- Aanmelden: U kunt zichzelf of iemand anders aanmelden via MentorZorg Twente. De contactgegevens vindt je op de website.
- Intakegesprek: Na aanmelding volgt een intakegesprek. Waarin we samen jouw situatie, hulpvragen en wensen bespreken. Op basis daarvan kijken we welke ondersteuning het beste bij jou past en hoe we die het beste kunnen vormgeven.
- Aanvraag bij de rechtbank: Als de cliënt en mentor positief zijn over de samenwerking, regelt MentorZorg Twente de aanvraag bij de kantonrechter.
- Benoeming door de rechtbank: De rechter overlegt met betrokkenen en beslist over het mentorschap. Na goedkeuring is het mentorschap officieel.
Kosten en vergoedingen
Het mentorschap brengt kosten met zich mee. Deze bestaan uit eenmalige en jaarlijkse kosten:
- Eenmalige kosten: Griffiekosten (€ 90,- in 2025) en een intakevergoeding (€ 660,- in 2025).
- Jaarlijkse kosten: Een vergoeding van € 1.403,- per jaar (tarief 2025) voor onkosten van de mentor en coördinatie door MentorZorg Twente.
Als de cliënt onvoldoende financiële middel en heeft om de kosten te dragen, kan via de gemeente bijzondere bijstand worden aangevraagd. MentorZorg Twente biedt hierbij ondersteuning en helpt bij het aanvragen van deze vergoeding, zodat financiële drempels geen belemmering vormen voor het ontvangen van passende hulp.
Bij MentorZorg Twente sta ik klaar om mensen te ondersteunen bij het begrijpen van hun zorgsituatie, het maken van belangrijke keuzes en het organiseren van hun dagelijks leven.